Treinbouwer Alstom heeft bekendgemaakt dat CFL opdracht heeft gegeven om de 34 nieuwe Coradia regionale treinen (toekomstige serie 2400 / 2450), besteld in december 2018, uit te rusten met een Automatic Train Operation (ATO)-systeem. De dubbeldekstreinen met hoge capaciteit zullen worden uitgerust met de nieuwste automatiseringstechnologie en zullen eind 2021 geleidelijk in gebruik worden genomen op het Luxemburgse nationale netwerk, evenals in België en Frankrijk. Het is volgens Alstom de eerste keer in Europa dat een regionale treinvloot is uitgerust met ATO op Grade of Automation level 2 (GoA2) in combinatie met ETCS.
ATO is een digitaal systeem dat treinen in verschillende mate kan automatiseren en machinisten helpt bij het uitvoeren van een deel van hun taken. Er zijn vier automatiseringsniveaus gedefinieerd. Hoe hoger de mate van automatisering (Grade of Automation of GoA), hoe groter het aantal taken dat het systeem aankan. GoA4 is het hoogste niveau van automatisering zonder machinist aan boord, zoals op sommige metrolijnen. Voordelen van ATO zijn onder meer het vergroten van de dichtheid van treinen op het netwerk, het besparen van energie, het verbeteren van de stiptheid en het verhogen van het veiligheidsniveau door het beperken van menselijke fouten.
De Coradia Stream-treinen voor CFL zullen worden uitgerust met het automatische bedieningssysteem ATO Level GoA2. Bij GoA2 gaat het om volledig geautomatiseerd starten, rijden en stoppen, met een machinist die kan ingrijpen in geval van nood. Het verhoogt de capaciteit van het netwerk door de intervallen tussen treinen te verkorten en bespaart energie door de tractie- en remkrachten te reguleren. De ATO GoA2-apparatuur zal worden geïnstalleerd op CFL-treinen in het Signaling Centre of Excellence van Alstom in Charleroi, België.