De aanleg van het nieuwe tracé tussen Luxemburg en Bettembourg vordert gestaag. Dat heeft de Luxemburgse minister van verkeer, François Bausch, in samenwerking met vertegenwoordigers van de CFL aan de Luxemburgse regering gemeld. De aanleg van het tracé heeft door de coronapandemie, krapte op de markt voor bouwmaterialen en uitgelopen onteigeningsprocedures vertraging opgelopen. De verwachting is nu dat het tracé in 2026 in gebruik genomen kan worden.
Volgens Bausch zijn grote delen van het nieuwe tracé al afgerond. Vier van de acht kunstwerken die op het tracé nodig zijn, zijn reeds gereed. Het gaat daarbij om meerdere viaducten over de snelweg A3.
Grootste brug in zijn soort in Europa
Voor het tracé wordt momenteel ook een grote boogbrug gebouwd. Na voltooiing van deze brug zal deze naar zijn definitieve locatie gehesen worden. Volgens Bausch wordt deze brug de grootste in zijn soort in Europa.
Alle benodigde grondstukken die voor het tracé benodigd zijn, zijn sinds juni 2020 in het bezit van de staat. Sommige onteigeningsprocedures hebben langer geduurd en het project daarmee vertraagd.
Voor het nieuwe tracé wordt op station Luxemburg een extra perron gebouwd. Verder zal ook station Howald, gelegen aan het nieuwe tracé, verbouwd gaan worden om een aansluiting te krijgen op het nieuwe tracé.
Te weinig capaciteit
Het belangrijkste doel van de nieuwe verbinding is om de bestaande capaciteit op de lijn, die momenteel nauwelijks voldoende is, uit te breiden. Volgens de gegevens van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is het aantal reizigers op de spoorlijn tussen 2003 en 2019 met 85 procent gestegen. Vanwege de coronacrisis is het aantal passagiers de afgelopen tijd wel wat teruggelopen, maar dit zal naar verwachting niet permanent zijn. Ook het vrachtvolume op de route nam tussen 2003 en 2019 aanzienlijk toe.