Stuurstand rijtuigen
In februari 2021 bestelde de CFL bij de Firma Bombardier Werk Görlitz 85 dubbeldeks rijtuigen. De bestelling bestond uit 18 stuurstandrijtuigen met een 1e klas coupé op het bovenste de en een multifunctionele coupé op het benedendek, 15 rijtuigen met een e 1e klasse coupé op het bovendek en een 2e klasse copué op het benedendek en 55 rijtuigen met enkel 2e klasse coupé’s. De eerste vijf 2e klasse rijtuigen werden in oktober 2004 aan de CFL geleverd. Het eerste stuurstandrijtuig werd in februari 2005 geleverd.
In oktober 2007 volgde een tweede bestelling bij Bombardier voor de levering van 2 extra stuurstandrijtuigen. Het eerste rijtuig werd eind november 2008 geleverd, het tweede rijtuig begin december 2008.
Hieronder het materieeloverzicht dubbeldeks rijtuigen anno 2008 (na levering van de twee extra stuurstandrijtuigen):
Stuurstandrijtuig | 1e/2e klasse rijtuig | 2e klasse rijtuig | |
---|---|---|---|
Rijtuig type | DABpbdzfa | DABpza | DBpza |
Aantal | 20 | 15 | 52 |
Bouwjaar | 2005 (18 stuks), 2008 (2 stuks) | 2005 | 2004 |
Producent | Bombardier | Bombardier | Bombardier |
Aantal assen | 4 | 4 | 4 |
Lengte over de buffers | 27.270 mm | 26.800 mm | 26.800 mm |
Breedte | 2.784 mm | 2.784 mm | 2.784 mm |
Hoogte | 4.531 mm | 4.531 mm | 4.531 mm |
Gewicht | 53 ton | 50 ton | 530ton |
Instaphoogte | 600 mm | 1.100 mm | 1.100 mm |
Maximum snelheid | 160 km/u | 160 km/u | 160 km/u |
Zitplaatsen | 80 (44 1e klasse, 36 2e klasse) | 116 (48 1e klasse, 68 2e klasse) | 133 |
Staanplaatsen | 145 | 122 | 120 |